|
|
|
Entartete
kunst
I 1910 og 20- årene
var det stor landsomfattende begeistring for moderne kunst i Tyskland. Den
nye kunsten var en reaksjon på 1.verdenskrigs grusomheter. I byen Halle
ble det åpnet et museum som bare stillte ut moderne kunst. I andre museer
i byene Berlin, Frankfurt og Essen ble det innredet avdelinger som var forbeholdt
denne nye typen kunst. I 30 årene da nazistene fikk makten i Tyskland
fikk det hele en brå slutt. Museumsdirektørene og deres ansatte
ble "byttet ut", og 16 000 malerier, skulpturer, grafikk og tegninger ble
beslaglagt under raske og effektive aksjoner, gjennomført av NSDAP
`s terrorenheter. Kunstnere, som inntil da hadde blitt ansett som Tysklands
ledende, ble stilt foran valget. De måtte enten flykte fra sitt hjemland,
Tyskland, eller de måtte bytte kunstretning til en som var akseptert
av nazistene. De kunne også frasi seg kunsten totalt og finne seg et
annet levebrød. Nazistenes mest gjennomførte angrep på
avantgardistene ble satt i gang i 1937. Det ble åpnet en utstilling
i München som ble kalt entartete kunst
Denne utstillingen samlet over 650 viktige og velkjente kunstgjenstander
som inntil noen uker før hadde tilhørt 32 forskjellige tyske
museer. Kunsten ble samlet kun med et mål. Nazistene ville ved å
bespotte kunstverkene og kalle dem "utyske" vise at de ikke kunne aksepteres
av det tredje riket og dets folk. Kunsten ble altså "Entartet". Det
betydde at verkene viste uariske motiver som krigsskadde eller Rabbinere.
I de to månedene utstillingen varte valfartet bortimot 2 millioner
mennesker til utstillingen i München. I de tre neste årene da utstillingen
reiste på kryss og tvers i Tyskland og Østerrike trakk den
nesten 1 million besøkende til.
"Entartete Kunst" - utstillingen trakk fem ganger så mange besøkende
enn dens motstykke "Grosse Deutsche Kunstaustellung" der den aksepterte
kunsten ble utstilt. Kunsten ble omdannet til et politisk virkemiddel.
Grosse Deutsche Kunstaustellung
I 1937 lanserte de tyske styresmaktene sin utstilling. Utstillingen
viste verker av kunstnere som hadde fulgt styremaktenes påbud om
hva som virkelig kunne kalles kunst. Med en bombastisk åpning ble
" Grosse Deutsche Kunstaustellung" åpnet. Festivitetene ble holdt
under navnet "To tusen år tysk kunst". Store opptog med vaiende
hakekors og mennesker iført kostymer fra ulike tyske epoker livet
opp Münchens gater den 18 juli 1937. Fra hoved-togstasjonen til sentrum
var det satt opp 243 ti meter høye flaggstenger, med NSDAP 's flagg-
ett for hver hver åttende meter. Når man kom inn i utstillingen
var det hovedsaklig blomsterpotter og byster av Hitler man så. Dette
skuffet mange da det ikke var uvanlig å se slike på denne
tiden. Det var helt tydelig at man prøvde å etterligne den
greske kunsten. Mange gigantiske statuer av muskuløse sportsmenn
og soldater fyllte lokalene. Det var videre natur-romantiske malerier
av ender i trekk over over himmelen, tyske fjell i solnedgang og lignende.
Disse offisielle verkene var holdt i en svært realistisk stil. Menneskesynet
som nazistene prøvde å formidle kom tydelig frem. De fleste
som kom for å se utstillingen kunne ikke annet enn å bli forbauset.
Nazistene ville formidle en ny virkelighet. De ville vise frem sitt idealmenneske.
Det var ikke bare billedkunsten som ble tatt under kontroll. Musikk,
film og litteratur ble også katalogisert. Da nazistene kom til
makten i 1933 var en av deres første aksjoner mot forfattere.
Bokbål over hele landet varslet den nye politikken ovenfor avantgarden.
'Der man brenner bøker, brenner man også
liv'.
Thomas Mann
Hvor sant dette skule vise seg å være var det vel ingen som
kunne forestille seg i sin villeste fantasi. Utstillingen var bare toppen
av det som hadde bygd seg opp gjennom de seneste årene. Alt i alt hadde
det blitt beslaglagt 16 000 kunstverk og de ble alle merket og katalogisert
som Entartet. Den egentlige mannen bak denne storstilte aksjonen var Joseph
Göbbels. Han var "kronprinsen" i det tyske tredje riket. Hans tittel var "Reichsminister
für Volksaufklärung und Propaganda", Riksminister for folkeopplæring
og propaganda. Det var kun få av alle de verkene som ble beslaglagt
som ble utstilt.
 |
Christus und die sünderen,
Emil Nolde
Nolde var selv nazist
men ble allikevel entartet.
|
Hva skjedde med resten?
De ble solgt til utenlandske kjøpere. Da utstillingen var i
Berlin i 1938, sa riksmarskalk Herman Göhring at han var interessert i
å selge kunsten for utenlandsk valuta. Da Göbbels førte Adolf
Hitler gjennom et lager der de beslaglagte kunstverkene befant seg og
nevnte Görings uttalelse gjorde Hitlers svar på så sterkt
inntrykk at Göbbels skrev det ned i dagboken sin. " Bildene som er "entartet"
skal nå tilbys på det internasjonale markedet og vi får
håpe at vi kan tjene litt penger på det søppelet."
Auksjonen fant sted i Luzern, Sveits den 30. Juni 1939. Men man regner
med at mye av kunsten gikk tapt i Berlin i 1939 da det velkjente bokbålet
ble tent.
Berømte kunstnere entartet!
Faktisk ble all moderne tysk kunst som hadde eksistert før 1933
sensurert og ledd av, av de regjerende nazistene. Kunstnerorganisasjonen
Bauhaus som hadde verdensberømte kunstnere som Klee og Kandinsky
i sine rekker, led samme skjebne som alle andre uvelkommene kunstnere
i Tyskland. De ble dømt og forbudt av de fascistiske styresmaktene.
Mange kunstnere ble tvunget til å melde seg inn statlige aksepterte
kunstnerforeninger. Alle de "uønskede" ble bortvist fra sine stillinger
på akademiene og tvunget til å forlate kunstnerorganisasjoner.
Kunstnere, om de nå var ekspresjonister, surrealister, kubister
eller andre nyskapende ble fordømt uansett rase og politisk legning.
Emil Nolde, som selv var medlem i NSDAP opplevde at hans kunstverk ble
"Entartet". Blant de 112 kunstnerne som ble utstilt var det kun 6 jødiske.
Nazistenes stormannsgalskap begrenset seg altså ikke bare til at
de ville ha kontroll over alle som befant seg innenfor rikets grenser.
De fant fort ut at den vanlige tysker var begeistret for den nye protestkunsten
som hadde oppstått i kjølevannet av 1.verdenskrig. Mye av
kunsten som ble entartet var krigskritisk kunst som viste krigens grusomheter
og som i protest mot tyskernes selvforherligelse viste at ikke alt og
alle var slik man ønsket det seg innenfor NSDAP 's kontorvegger.
 |
Kriegskrüppel,
Otto Dix
|
Selve Utstillingen
Utstillingen Entartete Kunst var helt gjennomført, både
psykologisk og fysisk. Utstillingen ble alltid plassert i trange lokaler,
helst i ganger. Takhøyden var betydelig mindre enn på praktutstillingen
"Gro(e Deutsche Kunstaustellung". Mange steder var det så trangt
at publikum måtte trenge seg forbi hverandre. Mange bilder var vanskelig
å se ettersom belysningen var dårlig. Måten bildene
var hengt opp på og den grafitti- lignende skriften på veggene
var helt tydelig ikke ment å skulle gi gi publikum en innføring
i den moderne kunsten. Tvert i mot skulle denne utstillingen nære
og øke hatet mot denne "ukunsten". Rommene var stort sett forvirrende.
Bilder som egentlig ikke hadde noe med hverandre å gjøre
hang sammen og halvveis oppå hverandre, ja til og med overdørkarmene.
Fargerike bilder prydet veggene sammen med slagord som hakket på
kunsten. Slagord av typen "hån mot den tyske kvinnen" og "Negre
blir gjort til raseideal av kunsten", prydet veggene . Nazistene hadde
helt klart gjort seg stor flid med den psykologiske tilretteleggingen
av utstillingen.
Vigeland arisk nok
Gustav Vigeland ble, i motsetning til Edvard Munch, akseptert av den tyske
okkupasjonsmakten mens de regjerte her i landet. Han hadde påbegynt
sin i dag så velkjente park før krigen og fikk selv under
okkupasjonen fortsette med sitt arbeid. Hans kanskje mest elskede statue
blant nazistene var "Slekten". Statuen er i dag å finne i Frognerparken
der den står rimelig avlegs fra resten av de oppsatte verkene og
ble først satt opp på 80-tallet. Hvit Valgallianses leder,
Jack Erik Kjuus, bruker den i dag som et prakteksempel på ekte norsk
kunst i et intervju. Menneskesynet som ligger til grunn for nazismens
kunst fornekter seg aldri og viser kanskje bedre enn noe annet hva han
og hans parti står for.
Andre artikler
|