TIBETANSKE
SS-MENN
FRA DET UNDERJORDISKE RIKE
- okkultisme
og fascisme
I løpet av de siste år har man kunnet observere en økende bruk av
okkulte ideer innen fascistiske miljøer verden over. Forestillinger som
for bare noen år siden var forbeholdt kretser innen det som med et samlebegrep
karakteriseres som new age-bevegelsen, blir nå plukket opp av fascister
og inkorporert i deres virkelighetsforståelse. Paralellt har fascistiskt
tankegods, særlig ulike konspirasjonsteorier, blitt adoptert av grupper
og enkeltpersoner innen new age-bevegelsen.
Et godt eksempel på denne idéutvekslingen er følgende historie, som i
de siste år er dukket opp i litteratur og på websider knyttet til fascistiske
miljøer: Da russiske styrker rykker inn i Berlins forsteder i 1945 finner
de flere hundre døde tibetanere iført SS-uniformer som har begått kollektivt,
rituelt selvmord. Det viser seg at disse tilhører et okkult broderskap
fra et underjordisk rike i Himalaya som Hitler har hentet til Det tredje
Rikes hovedstad for å gi ham magisk bistand. Hvis man har lest noe av
den omfangsrike - og ofte faglig svært tvilsomme - litteratur om emnet
«okkult nazisme», gjenkjenner man hovedtrekkene i historien.
Hos forfatter som Louis Pauwel og Jacques Bergiers Le Marttin des Magiciens
fra 1960 Trevor Ravenscorfts The Spear of Destiny fra 1973 blir denne
fortelling brukt som et konkret eksempel på Hitler og nazismens demoniske
og sortmagiske karakter. I fascistisk sammenheng er imidlertid funksjonen
reversert. Her blir den brukt som bevis på at nasjonalsosialismen hadde
et høyere esoterisk-åndelig utgangspunkt og siktemål: Tibetanerne var
nemlig etterkommere av de «ariske gudemennesker» som i urtiden siviliserte
jorden og som Hitler var alliert med.
Holeys «Geheimgesellschaften»
Dagens fremste kolportør av myten er Jan Udo Holey, en 26-år gammel bayersk
alternativterapeut, som under pseudonymet Jan van Helsing skriver Geheimgesellschaften
und ihre macht im 20. Jahrhundert i 1993. Her settes historien inn i en
større konspirasjonsteoretisk sammenheng med sterk antisemittisk og fascistisk
tendens. Bokens målgruppe er imidlertid det almene alternativmarked, og
med et salg på over hundretusen eksemplarer i Tyskland, Østerrike og Sveits
og utgaver på engelsk og fransk er Geheimgesellschaften en esoterisk bestseller
- og det kanskje første virkelige gjennombrudd for fascistiske, antisemittiske
konspirasjonsteorier i det almene new age-miljø.
Hos Holey fremstilles historien slik: Under Det tredje Rike befinner
det seg en stor tibetansk koloni i Berlin, hvorav også noen representanter
for en sortmagisk orden. Disse pleier nære kontakter med en indre kjerne
i SS kalt «Schwarze Sonne», hvis formål er å utdanne en elite for fremtidig
apokalyptisk krig. Også Hitler har kontakter til dette miljø, særlig til
«en tibetansk munk med grønne hansker», som blir betegnet som «nøkkelbæreren»
ettersom han «kjenner inngangen til det underjordiske rike Aharthi». Dette
er bakgrunnen for det funn russiske soldater gjør da de når Berlin i 1945:
I en kjeller finner de seks tibetanere liggende i en rituell sirkel etter
å ha begått begått kollektivt selvmord.
Under russernes innmarsj i Berlin blir det funnet ytterligere tusen mennesker
av tibetansk opprinnelse som har kjempet på Hitlers side. «Hva i all verden
gjør disse i tyske uniformer og tusenvis av kilometer fra sitt land,»
spør Holey. Svaret antydes gjennom det grandiose scenario han ruller opp
i boken. Geheimgesellschaften hevder nemlig å avdekke en global konspirasjon
som har eksistert siden tidenes morgen. Historien inngår dermed som et
enkelt et element i en langt større ramme. I kortform fortoner den seg
slik: Gjennom historien har sortmagiske kospiratører i ulike skikkelser
- som korstogstidens tempelriddere, 1600-tallets rosenkreutzere og 1700-tallets
frimurere - forsøkt å slavebinde menneskeheten. Deres strategi i moderne
tid blir lagt på et møte i Frankfurt i 1773 da Mayer Amschel Rotschild
samler tolv rike jøder - de såkalte «Sions Vise», som boken Sions Vises
protokoller avslører.
Under møtet blir det besluttet å kaste verden ut i tre påfølgende verdenskriger
for å berede grunnen for fremtidige verdensherredømme. I 1778 gir Rotschild
«den bayerske jøden» Adam Weishaupt i oppdrag å danne Illuminati-orden
som det viktigste redskap i denne strategi. Så langt har «Illumistene»
lykkes i å starte to verdenskriger og har gjennom infiltrasjon av verdens
høyfinans, regjeringer, kirker og losjer, i dag ytterligere styrket sin
makt. Blant dens stråorganisasjoner er sammenslutninger av politikere
og finans- og vitenskapsfolk som «Bildenbergergruppen», «Den Trilaterale
Kommisjon», «Counsil of Foreign Relations» og «Romaklubben». Konspiratørene
er dermed rede til å initiere den siste og avgjørende krig, som vil ende
med den jødisk-illumistisk-sortmagiske ordens absolutte verdensherredømme
- en ny verdensorden.
Ariere fra det ytre rom
Mot de sortmagiske krefter har det alltid stått et broderskap av okkult
innvidde «hvite magikere» som gjennom historien har avslørt og forpurret
deres planer. Denne elite knytter Holey ved flere anledninger til de «ariske
gudemennesker» som har sitt opphav på to planeter i solsystemet Aldebaran,
68 lysår fra Jorden. Forholdene på disse planetene blir etterhvert så
uholdbare at de utenomjordiske arierne tvinges til å søke et annet hjemsted.
I løpet av 500 millioner år koloniserer de nærliggende solsystemer og
ankommer også Jorden. Her bosetter de seg først på det forsvunne kontinent
Hyperborea.
Deres motkrefter etablerer seg imidlertid ganske snart i form av den
sortmagiske «Slangeordenen» som tar kontroll med Mesopotamia. Siden den
gang har verden vært skueplass for kampen mellom de arisk gudemennesker
og en sortmagisk konspirasjonen anført av illuminati-jødene. Den ariske
rases intergalaktiske opphav utgjør bakgrunnsteppet for Holeys ufologiske
spekulasjoner: Aldebaranene brakte med seg høyteknologisk kunnskap som
siden er tradert i esoteriske sirkler. Under Det tredje Rike blir kunnskap
om «viril-kraften» brukt i utvikling av ny våpenteknologi. I all hemmelighet
blir flere UFO-lignende flyvemaskinerbygget, og ved krigsslutt lykkes
det nazistene å redde disse unna de allierte ved å fly dem til hemmelige
baser i Syd-Amerika og Neuschwabenland på Antarktis. Og det er disse som
er opphav til de fleste UFO-observasjoner i dag.
Som vi ser inngår myten om de sortmagiske SS-tibetanere hos Holey i en
omfattende okkult konspirasjonsteori og utgjør et eksempel på at Hitler,
nasjonalsosialismen og Den annen Verdenskrig må forstås utfra denne: De
tibetanske mestre i Berlin er nemlig utsendte fra det underjordiske rike
Agharti, som de ariske gudemenneskers søker tilflukt i etter at Hyperborea
synker i havet. Holey kan videre fortelle at dette rikes symbol er hakekorset,
dets hersker «Rigden Iyeop» eller «Verdenskongen» og dets representant
på jordoverflaten Dalai Lama. Gjennom historien har Agarthi utvidet seg
og etablert sentra på alle kontinenter, i Matto Grosso-fjellene i Brasil
og Mt. Shasta i Kalifornia, i Sahara, Yucatan, England, Egypt osv. Som
okkult seer og innviet i disse hemmeligheter, var Hitler svært opptatt
av finne innganger til det underjordiske rike for å komme i kontakt med
de arierne fra Aldebaren-Hyperborea. Han er også kjent med legender knyttet
til Agahti som forutsier en endegyldig katastrofal verdenskrig, som vil
etterfølges av en gylden tidsalder - vannmannens tidsalder. Hitlers virkelige
mål er gjennom kontakt med Agarthi å berede grunnen for at Tyskland skulle
bli sentrum i denne nye tidsalder.
De tibetanske SS-menn og det underjordiske rike Agarti, har Holey hentet
fra Pauels /Bergier og Ravenscroft. Disse forfattere er i sin tur preget
av okkulte forestillinger hentet fra både teosofi, antoroposofi og den
russiske okkultisten Gudrieff. Vi skal ikke her forfølge denne idéhistoriske
linje, men bare kort slå fast at historien om tibetanerne i Berlin første
gang nevnes hos det franske forfatterparet og er uten noen basis i virkelighetens
verden. At det ikke eksisterer noe underjordisk rike i Tibet, burde det
kanskje være unødvendig å påpeke. Vi skal imidlertid se litt nærmere på
den kosmologiske ramme Holey setter disse mytene inn i. Her avslører han
nemlig sin avhengighet av den såkalte «esoteriske hitlerisme», en okkult-nazistisk
filosofi utviklet i etterkrigstiden av chileneren Miguel Serrano og østerrikeren
Wilhelm Landig, som tjener som en slående illustrasjon på dagens nære
forbindelser mellom okkultisme og fascisme.
«Esoterisk hitlerisme»
Begrepet «esoterisk hitlerisme» er myntet av chileneren Miguel Serrano,
og det er også ham som har gitt den sin mest systematiske utforming. Serrano,
født 1917, blir etter en tid som aktiv nazist i 30-årene Chiles ambassadør
i India (1953-62), Jugoslavia (1962-64) og Østerrike (1964-70) og får
fremtredende posisjoner som medlem av flere internasjonale kommisjoner.
Dette gjør det mulig for ham å jakte på esoterisk visdom gjennom utstrakt
reisevirksomhet og å knytte kontakter med fremtredende nazistiske okkultister
som SS-Ahnenerbes første leder, Herman Wirth og den fascistiske okkulte
filosof Julius Evola, men også med mer alment annerkjente esoterikere
som Hermann Hess og Carl Gustav Jung - det siste resulterer i boken C.
G. Jung and Hermann Hesse: A Record of Two Friendships. Foruten denne,
har Serrano publisert romaner, dikt og en rekke bøker om religiøse og
esoteriske emner. I vår sammenheng er det imidlertid hans trebindsverk
El Cordón Dorado: Hitlerismo Esotérico («Det gyllene bånd: Esoterisk hitlerisme»)
fra 1978, Adolf Hitler, el Último Avatãra («Adolf Hitler, den siste avatar»)
fra 1984 og Manú: «Por el homre que vendra» («Manu: Til mannen som vil
komme») fra 1991 som er av interesse.
Dette voluminøse verk er den mest omfattende og lærde esoterisk tolkning
av Hitler og Det tredje Rike som eksisterer. I et intervju med det okkulte
tidsskrift The Flaming Sword, (nr. 5. Februar 1995) utgitt i New Zealand,
definerer Serrano «esoterisk hitlerisme» slik: «Esoterisk hitlerisme er
for meg å være besatt av det kollektive underbevisstes arketyper som grekerne
kalte gudene - blant dem Apollon, som i virkeligheten er germanernes Wotan
og hinduenes Vishnu og Shiva - og deres utvikling i den enkelte hitleristiske
krigers individuelle og kollektive sjel. Dette betyr utviklingen av en
ny/gammel religion, med alle dens riter og myter som det er nødvendig
å oppdage og gjenoppdage.
Denne religionens sentrale drama er tilsynekomsten på jorden av personen
Adolf Hitler, som er den siste avatar som er kommet for å fremskynde en
enorme storm eller katastrofe for å vekke de som sover og innvarsle Den
Nye Tidsalder som vil komme etter syndfloden. Det er grunnen til at vi
regner Hitlers fødsel som Den Nye Tidsalder begynnelse. Vi er nå i år
105.» Som det fremgår henter Serrano sentrale forestillinger fra hinduismen,
når han hevder at Adolf Hitler er Vishnus tiende avatar, Kalki-avataren,
som er inkarnert for å bringe den mørke tidsalder, Kali Yuga, til en ende
og innlede en ny tidsalder.
I tillegg til denne hiduistiske inspirasjon, er Serranos verk full av
referanser til vestlig okkultisme, fra renessansen hermetisme og naturlige
magi til teosofien. En annen åpenbar påvirkning er Jung og hans forestilling
om arketypene og det kollektivt underbevisste: Hitler-avataren er et arketypisk
utbrudd av den ariske rasemessige kollektivhukommelse rettet mot den onde
gud, Demiurgen, og hans allierte. Kalki-avatarens oppgave blir imidlertid
ikke fullført i 1945, hevder Serrano. Hitler dør nemlig ikke i bunkeren
slik den offisielle historieskrivning hevder, men slipper unna de allierte
- antagelig ved hjelp av en nazi-produsert flyvende tallerken - og befinner
seg nå i en underjordisk base i Antarktis, hvor han fortsetter kampen
på det esoteriske plan.
Hyperborea
Denne Hitler-myte inngår i en gnostisk preget kosmologi og historieforståelse:
Serrano fremstiller arierne som åndelige lysbærere av himmelsk opprinnelse,
kastet ut i en kosmisk kamp mot en verdensomspennede sammensvergelse anført
av Demiurgen, den onde gud som hersker over planeten og materien, og hans
allierte, jødene. Han forestiller seg at arierne i tidenes morgen ankommer
fra verdensrommet og tar bolig i Hyperborea, et rike av immateriall karakter
som er utenfor rekkevidde for Demiurgens og hans halmenneskelige, robotlignende
skapninger.
Hyberboreerne er selv halv-spirituelle vesener, som behersker viril-kraften,
er i besittelse av Det tredje Øye og som formerer seg ved “plasmisk emmanasjon”.
De velger selv å inkarnere seg for å delta i kampen mot Demiugens materielle
rike, en kamp som fører til opprettelsen av det annet Hyperborea som omkranset
Nordpolen. Dette innleder den gyldne tidsalder, hvor hyperboreerne velvillig
hjelper de laverestående raser i å frigjøre seg fra Demiurgens grep og
å utvikle seg ut av sin dyrelignende tilstand. Men en katastrofe inntreffer
da parrer seg med halvmenneskene. Denne synd blir straffet med et meteornedslag
som utsletter Hyperborea og som fører til at dets innbyggere sprer seg
over hele kloden. Noen bosetter seg i Europa, andre på Sydpolsplatået,
mens andre oppretter et strålende rike i Gobi-ørkenen, som på denne tid
er et fruktbart område.
Serrano priser de indiske Brahminer for å helligholde minnet om denne
storslåtte sivilisasjon og for å holde sitt blod rent. Hitlers siktemål
med krigen, hevder Serrano, er i utgangspunktet bare å gjenerobre ariernes
urgamle territorier. Rudolf Hess’ Englandsreise er det siste forsøk på
denne strategi. Etter dette forsoner Hitler seg med sin avatariske skjebne
og innleder en total krig mot jødene og Demiurgen og deres fremste frembringelse,
Sovjet. Hans hovedbeskjeftigelse under hele krigen er imidlertid eksperimenter
i «magisk realisme», som blant annet inkluderer konstruksjon av flyvende
tallerkener, U-båts ekspedisjoner til Antarktis og dematerialisasjon.
Et annet prosjekt er ekspedisjoner til Tibet for å knytte kontakt med
ariernes etterkommere der.
Landigs Thule-romaner
Serranos bøker er teori- og informasjonstunge og helst forbeholdt de særlig
esoterisk interesserte. Langt bredere gjennomslagskraft har den «esoteriske
hitlerisme» imidlertid fått i fiksjonal form gjennom Wilhelm Landigs romantrilogi
Götsen gegen Thule (1971), Wolfszeit um Thule (1980) og Rebellen für Thule
(1991), som selges i esoteriske bokhandler og har mottatt flere positive
anmeldelser i alternativ-tidsskrifter. Landig (1909-1999) var en av nasjonalsosialismens
tidlige tilhengere i Østerrike og ble etter Anschluss knyttet til både
Waffen-SS og SS’ sikkerhetstjeneste, hvor han etter eget utsagn ervervet
mye av den kunnskap om esoterisk nazisme han formidler i bøkene. Siden
1945 har han tilhørte flere høyreekstreme organisasjoner og pleiet gode
kontakter med gammel- og nynazister verden over. I 1955 grunnla han Volkstum-Verlag,
hvor han utgav sine egne og andre høyreekstremisters bøker. Selv om Thule-triologien
er en fiksjon, blir det på forsiden av første bind påpekt at det dreier
seg om «ein Roman voller Wirklichkeiten».
Ifølge forfatteren er den basert på faktiske opplysninger, blant annet
om hemmelig militærteknologi, og i løpet av romanene blir en rekke virkelige
okkultister og nazister og deres ideer presentert, som Julius Evola, Herman
Wirth, den pseudovitenskapelige kosmologen Hanns Höbinger og SS-historikeren
og gralsmytologen Otto Rahn. I kortform forteller Thule-trilogien om to
tyske flyvere som mot slutten av Annen Verdenskrig befinner seg på en
topphemmelig tysk base opprettet i det nordligste Kanada kalt «Punkt 103».
Skjult under jorden har en indre krets av Thule-okkultister i Det tredje
Rike samlet høyteknologi av hittil ukjent karakter, blant annet «V7»,
en form for flyvende tallerkener bygget i all hemmelighet av forskere
i det okkuperte Tjekkoslovakia. Blant de Thule-initierte som møtes på
basen er det imidlertid ikke bare tyskere, men mennesker fra en rekke
nasjoner som i fellesskap forvalter den hemmelige lære og arbeider for
Thule-idealenes realisering. Den sentrale esoteriske viten de forvalter
er at Nordpolen engang var den ariske rases paradisiske urhjem. En gradvis
forverring av det arktiske klima tvinger imidlertid arierne til å søke
seg til andre områder på kloden, og overalt hvor de bosetter seg - i Europa,
Persia, India og Tibet - forsøker de å bevare minnet om det tapte paradis
i myter og legender for engang å kunne gjenskape det.
Romanene forteller videre om flyvernes reiser verden over for å komme
i kontakt med forvalterne av denne hemmelige kunnskap. De besøker thulister
i Frankrike, Irak, Pakistan og India og befinner seg mot slutten av romanen
i Tibet, hvor en enda dypere hemmelighet blir avslørt for dem: De fleste
okkulte broderskap i Vesten fører sin opprinnelse tilbake til Shamballah,
et underjordiske rike i Tibet hvor de materielle energier har sitt utspring.
Men det eksisterer også et annet rike, Agharta, det underjordiske senter
for åndelig kontemplasjon. Begge riker er ledet av en verdenskonge som
tilbyr makt, men mens Agharta representerer det gode, er Shamballah ondskapens
kilde.
Det tredje Rikes fall skyldes at noen naziledere forråder Thuletradisjonen
og Agharti og allierer seg med Shamballa, hvis viktigste jordiske representant
er Stalin. I nær fremtid vil de underjordiske riker føre verden ut i en
ny krig mellom det gode og onde, hvor de gjenværende thulister vil utgjøre
de Aghartas stormtropper. Mens Holeys konspirative univers er relativt
usammenhengende, har Landig, som vi ser, ved hjelp av den «esoteriske
hitlerisme» inkoroprert Agarthi-Shamballah-mytologien i en helhetlig univers,
som ikke bare er fiksjonalt, men høyst virkelig og som gir en fullstendig
nyfortolkning av nasjonalsosialismen og Hitler.
Alternativ pop-nazisme
For de fleste vil den «esoteriske hitlerisme», både i filosofisk og fiksjonal
form, fortone seg om ytterst bisarr. Men det er viktig å understreke at
hverken Serrano eller Landig er betydningsløse særlinger, men har tvert
imot pleiet nær kontakt med ledende skikkelser i det fascistiske miljø.
Serrano har blant annet hatt kontakt med Otto Skorzeny (1908 -1975), sjef
for Hitlers livvakt og leder for kommandoenheten som i 1943 befridde Mussolini
fra alliert fangenskap og Julius Evola, den italienske tradisjonalistiske
filosof og okkultist som etter krigen er blitt nyfascismens sentrale ideolog,
samt en rekke andre sentrale aktører i det gammel- og nynazistiske nettverk
verden over. Landig var blant annet sentral i Verband der Unabhängigen,
en forløper for Jörg Haiders Freiheitliche Partei Österreichs, som nå
er landets nest største parti og hans Volkstum-forlag er etter hans død
overtatt av en av FPÖs parlamentsmedlemmer. Serrano har også vunnet status
som forfatter utenfor det nazistiske miljø.
Hans Hess-Jung-biografi kommer i stadig nye opplag og andre av hans bøker
er oversatt til seks språk og selges i ti land. Den «esoteriske hitlerisme»
har i løpet av de siste ti år også fått øket utbredelse i fascistiske
kretser. Den engelske historikeren Nicholas Goodrick-Clarke ser i sin
bok om den gresk-indiske nazisten Savitri Devi også en mulighet for at
hans ideer etterhvert kan nå ut til et mer alment okkult interessert ungdomsmiljø,
noe som også åpenbart er en del av forfatterens intensjon: «Serranos mystiske
nynazisme [...] har klar appell til den yngre generasjon. Her blir nazismen
en pop-mytologi løsrevet fra sin historiske sammenheng med Det Tredje
Rike.
De gnostiske kjettere, de rosenkreutziske mystikere, hinduistiske avatarer
og guddommer fra det ytre rom tilfører en sensasjonell og okkult appell
til sterke myter om elitisme, planetarisk skjebne og en kosmisk jødiske
sammensvergelse som vil lede til en global rasistisk ideologi. I intervjuer
forsøker Serrano å engasjere ungdommen ved å stille sin magiske visjon
av nasjonalsosialismen opp mot bildet av den moderne liberalisme som korrupt
og sjelløs - en kontrast som appellerer til det økologi- og new age-orienterte
publikum.» At Landigs fiksjonale Thule-univers også har bred appell, viser
det faktum at han nå har fått etterfølgere, hvorav den viktigste og mest
solgte er Russel McCloud, som i boken The Black Sun of Tashi Lhunpo, fra
1992, lar historien ta utgangspunkt i et arisk, underjordisk rike i Tibet,
hvor en okkult nazi-orden søker tilflukt i 1945.
Litteratur:
Andreas Speit:
«Esoterik und Neuheidentum. Historische Allianzen und aktuelle Tendenzen»
i Jens Mecklenburg (red.): Handbuch Deutscher Rechtsextremismus, Berlin
1996.
Jeffery Kaplan:
«Religiosity and the Radical Right: Toward the Creation
of a New Ethnic Identity» i Kaplan og Bjørgo: Nation and Race. The Developing
Euro-American Racist Subculture, Boston 1998.
Joscelyn Godwin:
Arktos. The Polar Myth in Science, Symbolism and nazi
Survival, Kempton, Illinois 1996.
Nicholas Goodrick-Clarke:
The Occult Roots of Nazism, London 1992.
Nicholas Goodrick-Clarke:
Hitler’s Priestess. Savitri Devi, the Hindu-Aryan
Myth, and Neo-Nazism, New York 1998.
James Webb:
The Occult Establishment, La Salle 1991.
Eduard Gugenberger, Franko Petri, Roman Schweidlenka:
Weltverschwörungstheorien.
Die neue Gefahr von rechts, Wien 1998.
Friedrich Paul Heller, Anton Maegerle:
Thule. Vom völkischen Okkultismus
bis zur Neuen Rechten, Stuttgart 1995.