Selv om historiske forhold gjør at
man ikke direkte kan sammenligne Demokratene med Nasjonal Samling
er det sider ved Demokratenes politikk og partiledelsens utspill
som er sterkt urovekkende og som, hvis de ble satt ut i livet, savner
andre paraleller enn det man så under Quisling-regimet.
Lise Apfelblum
Selv om det eksisterte antisemittiske strømninger i den
norske befolkningen hadde den jevne mann og kvinne likevel vett
nok til ikke å gi Nasjonal Samling med sin komiske hird noe
tillitsvotum gjennom valg, og partiet ble aldri noe mer enn en ekkel
parantes i det demokratiske Norge. Det var først ved hjelp
av tyske bajonetter at NS fikk gjennomslag for sin politikk.
Det norske Holocaust startet ikke ved portene til Auschwitz. Allerede
på trettitallet var deler av Nasjonal Samling, representert
ved folk som Haldis neegård Østbye og Ørnulf
Myklestad, i gang med spredningen av jødefiendtlig propaganda.
I 1942 startet innstramningene. Først kom stemplingen av
jødenes pass den 20. januar 1942, samme dag som Wannseekonferansen
startet og planene for ”den endelige løsningen på
jødeproblemet” ble lagt.
Deretter fulgte stadig flere innskrenkende tiltak mot jødene.
Det hele kuliminerte den 26. november 1942 med den første
deprotasjonen av jøder fra Norge. Før det var alle
jøder fratatt sitt statsborgerskap og deres eiendom ble inndratt.
Man burde forvente at man i Norge, hvor vi har ett av verdens høyeste
utdanningsnivåer, hadde evnen til å trekke historiske
lærdommer fra annen verdenskrig, at man var seg bevist hvor
dyrebare enkelte demokratiske prinsipper er. Vi burde ha lært
at å ville forby noen å dyrke sin gudstro, eller å
sortere mennesker ut i fra deres etniske opprinnelse til syvende
og sist fører til sivilisatoriske sammenbrudd. Dessverre
er det ikke slik. Hos Vidar Kleppe og hans folk er bare det mest
ekstreme godt nok, og demokratiske prinsipper er noe man tar svært
lett på.
Mens partiet frir til kristne velgere og fremhever sin israelvennlighet
er det fra kristent og jødisk hold man ser faresignalene
og roper varsku. Når en av våre fremste krigshelter
sammenligner Demokratenes forslag med Hitlers politistat bør
vi lytte. Det samme bør vi når fremtredende jøder
ber forstandige mennesker vende seg bort i avsky.
Det er et hav av forskjell på forholdene i Norge på
30-tallet og senere under krigen og det samfunnet vi lever i i dag.
Ekstremistiske bevegelser har ingen sjanse til å komme i posisjon
i parlamentariske organer i overskuelig fremtid, og for de fleste
fremstår partiet med det misvisende navn Demokratene som et
latterlig fremmedelement i et opplyst demokrati.
Man kan spørre seg hvorvidt det er bryet verdt å ofre
tid og omtale på en bevegelse som så til de grader stiller
seg på utsiden av det verdisett vi liker å forbinde
med Norge. Samtidig er en viktig historisk lærdom at det som
er lite og latterlig i dag over tid kan vokse seg stort og truende.
Det viktigste er dog at vi trekker en anstendighetens grense; Hva
slags idèer ønsker vi skal være akseptable i
den offentlige samtalen? Det er ikke vårt ærend å
rope på forbud mot organisasjoner og partier. Svaret til ekstremister
som vil avskaffe religionsfriheten og dele oss alle inn etter hvor
våre forfedre er født, må være en målbevist
markedsføring av demokratiet og en systematisk opplæring
av den oppvoksende generasjon i respekt og inkludering. En tanke
kunne være å gjøre reisen med de hvite bussene
til Auschwitz til en obligatorisk del av skolegangen. Slik kan vi
ta vare på dyrekjøpte historiske lekser.
|