Når
virkeligheten fordreies
I Norge er det kun de mest ytterliggående høyreekstremister
som drister seg til å fornekte det industrielle massemordet på
11 millioner mennesker i Hitlers dødsleire. Det er flere grunner
til dette. Den mest åpenbare er at skjebnen til de norske jødene
er vel dokumentert. Den andre hovedårsaken er at før man overhodet
kan få aksept for nazismen må man renvaske Quisling og Nasjonal
Samlings navn og rykte.
Det mest sentrale miljøet innenfor denne særnorske
avarten av historiefordreining er kretsen rundt Institutt for Norsk
Okkupasjonsforskning (INO). Dette "instituttet" er ingenlunde noen anerkjent
forskningsinstitusjon, men drives av veteraner fra Nasjonal Samling
og Waffen-SS (Se Monitor Nr. 2/98).
Feilaktig om likvidasjoner
Mens INO på 70- og 80 tallet bare vant gehør hos overbeviste
nynazister, har de på 90 tallet nådd noe bredere ut og skaffet
seg et omland av yngre personer som ivrig kolporterer gammelnazistenes myter.
En av dem som har gått lengst i dette er forfatteren Egil Ulateig.
Hans bok "Med rett til å drepe" omhandlet hva Ulateig oppfattet som
motstandsbevegelsens likvidasjoner under frihetskampen. Feilene i boken
var så mange at Tiden forlag makulerte det første opplaget.
Ulateig har nå gitt ut en ny bok, denne gang på eget forlag,
med tittelen "De gode mot de onde". Her florerer fortsatt feilene. Det interessante
med Ulateigs bok er ikke først og fremst hvilke feil den inneholder,
men hvordan stoffet er vinklet og hvilke konspirasjonsteorier som ligger
innbakt i presentasjonen. Som så mange andre steder lanseres teorien
om at en krets, anført av Norges hjemmefrontmuseum, driver meningssensur
og heksejakt mot de som måtte ha et avvikende syn på norsk krigshistorie.
Stridsklev
En annen person med et avvikende syn på krigshistorien
og i særdeleshet motstandsbevegelsens likvidasjoner er Skienslegen
Inger Cecilie Stridsklev. Stridsklev er kanskje den av de norske historiefordreierne
som har utviklet det mest helhetlige sett av myter omkring krigen og frihetskampen.
Hun utbrer sine synspunkter i artikler i INO-organet Folk og Land og i Even
Lorch-Falchs underlige publikasjon Alternativt Samfunn, så vel som
i avisinnlegg og i brev til folk hun er uenig med. Selv om argumentasjonen
er lettvint og usammenhengende, vil yngre mennesker kunne ta deler av det
hun skriver for god fisk, særlig fordi Stridsklev fremstår som
forsker.
Vi vil derfor i det følgende ta utgangspunkt i Stridsklevs
myter og søke å dokumentere den mangel på substans som
finnes i hennes sentrale teser.
Stridsklev, og hennes meningsfeller baserer sin virksomhet
på følgende påstander:
A - Nasjonal samling var ikke noe nasjonalsosialistisk eller antisemittisk
parti og Quisling selv var verken antisemitt eller nazist.
B - Regjeringen Nygaardsvold handlet uten legitimitet ettersom det ikke
hersket krigstilstand mellom Norge og Tyskland.
C - Motstandsbevegelsen likviderte et langt høyere antall mennesker
enn det man i ettertid vil vedgå.
Summen av disse påstandene er at Quisling og hans
bevegelse renvaskes, mens regjeringens og motstandsbevegelsens handlinger
stemples som tvilsomme, unødig grusomme og i strid med folkeretten.
Hensikten med dette er åpenbart å fremme den oppfatning Quislings
regime ikke var mindre legitimt enn landets regjering og at ansvaret for
jødeutryddelsene eventuelt må plasseres annetsteds hen.
Beviselig tøv
Ser vi på påstandene hver for seg blir det nærmest ubegripelig
at personer med akademisk utdannelse er i stand til å fremsette dem.
Likvidasjoner tar vi opp i en annen artikkel her i bladet. Den beste illustrasjonen
på grunnheten i våre hjemlige historiefordreieres argumentasjon
får man ved å kikke nærmere på Stridsklevs påstand
om at NS verken var nazister eller antisemitter. I motsetningen til spørsmål
som krever omfattende dokumentinnsyn, forskningskompetanse og innsikt i
folkerettslige spørsmål, er dette fakta som ikke krever annet
enn normale leseferdigheter for å etterprøve. Etterprøvingen
lar seg videre gjennomføre utelukkende ved hjelp av Nasjonal Samlings
egne skrifter og tilgangen på dokumentasjon er overveldende. Vi gjengir
noen få eksempler fra et overveldende materiale, som meget lett kan
kontrolleres:
Helt siden NS ble stiftet hadde partiet offisielle partiforbindelse
med det tyske naziparti. NS hadde sogar sin egen sendemann i Berlin, Olaf
Willy Fermann. Ser man på partiets propaganda og Quislings egen taler
fra tiden før annen verdenskrig kan ingen være i tvil om hvor
partiet stod. Det mest interessante er partiets omtale av jødene.
Quislings taler er fulle av henvisninger til "den jødiske bolsjevisme"
når han omtaler sovjetdiktaturet. Også demokratiet får
sitt pass påskrevet, som i en tale avholdt på Hamar under NS´
riksmøte i august 1939, hvor antisemittismen gjennomsyrer hele talen:
..."Dette dekadente demokratiske diktatur har imidlertid utspillet sin
rolle, fordi deres system, demokratiet, har overlevet sig selv. Det tilfredsstiller
ikke tidens bydende krav til nasjonal idealisme, til nasjonal organisasjon
og enhet, til ordning av spørsmålet kapital-arbeide, og til
organisasjon av freden og det mellomfolkelige samarbeide. Istedet fører
det til nasjonal oppløsning, bolsjevisme og jødeherredømme,
til kommunisme og krig".
Senere i samme tale heter det:
"...Vår kamp er en kamp for den nye nasjonalisme som er det norske
folks frihetsbevegelse mot det internasjonale diktatur i dets to former:
britisk-jødik imperialisme og
russisk-jødisk kommunisme, den røde imperialisme...."
(1)
Quislings tale, Kampen mellom arier og jødemakt,
i Frankfurt a.m. den 28. April 1941 levner heller ingen tvil om hans og
Nasjonal Samlings syn på jødene. Avslutningsvis sier han:
"...Jødespørsmålets løsning i Europa vil være,
om ikke kronen på verket, så en av de viktigste søiler
i den nye ordning og i det fredsverk som følger den store krig jødene
og England har påført Europa. Den vil være en handling,
inspirert av den høieste forutseenhet, som kanskje mer enn noget
annet vil sikre de kommende slekter fred og velstand."(2)
At Quisling ikke var alene med sin jødefobi er partiets
propagandasjef, Halldis Neegård Østbye det beste eksemplet
på. Allerede i 1938, to år før krigen nådde Norge,
utgav Østbye under pseudonymet Irene Sverd, boken "Jødespørsmålet
og dets løsning". Boken ble utgitt på nytt under krigen, da
med tittelen "Jødenes krig". I forordet til tredje utgave forklarer
Østbye hvorfor boken før krigen ble utgitt under pseudonym:
"...Når boken den gang kom ut under et annet navn, var det i håp
om at den kanskje derved lettere kunde finne vegen til folk også utenfor
Nasjonal Samlings rekker, hvortil jo mitt navn var sterkt knyttet..."
(3)
Neegård Østbye uttrykker i boken forståelse
for at man enkelte steder iverksetter antijødiske pogromer. For Norges
del tar hun til orde for "utskillelse av jødiske elementer". (4)
I det private var Negård Østbye langt mer ytterliggående.
I et brev til Quisling gir hun ikke bare uttrykk for kjennskap til nedskyting
av jøder på Østfronten, hun er også bekymret over
hva dette kan gjøre med norske gutters sjeleliv og anbefaler at dette
arbeidet overlates til "...til russerne eller asiatiske folkeslag, som
mer enn gjerne vil ta hevn over sine plageånder."(5)
Nasjonal Samling hadde med andre ord en klar strategi for
å spre antisemittismens budskap. Både partiets leder og dets
propagandasjef var uttrykte antisemitter og knyttet dette til Nasjonal Samlings
politikk. Partiets ledere viste om jødeutryddelsene og hadde ingen
andre innsigelser enn at nordmenn ikke skulle utsettes for å delta
i dem. Offisielle uttalelser fra partiets ledende talsmenn, gjengitt i samtidig
nazistisk materiale er så mange at ingen som ønsker å
sette seg inn i tingene kan unngå å snuble over dem.
Å overse disse enkle kontrollerbare fakta vitner om
at den som fremsetter påstanden om det jødevennlige og ikke-nazistiske
NS, enten er totalt uskikket til å ytre seg om emnet eller er ute
i et helt annet ærend enn å fremme sannhet og historisk innsikt.
Historien skrives av seierherrene. Det kan derfor være
nyttig å se på hva den tapende siden skrev, den gang de trodde
seieren var i sikte. Den gang håpet man å kunne proklamere jødedommens
utryddelse i Europ, At noen i dag forsøker å fornekte og tilsløre dette
faktum vitner ikke bare om en grenseløs dumhet, men også om at samfunnet
ikke har hatt den nødvendige aktpågivenhet overfor disse politiske kreftene.
Noter:
(1) Quisling har sagt bd. 1 s. 97. J.M. Stenersens
forlag, Oslo 1940
(2) Jødenes krig 3 opplag, sid e 10, Kamban forlag Oslo, 1943
(3) Jødenes krig 3 opplag, side 172, Kamban forlag, Oslo 1943
(4) Norges Hjemmefrontmuseum
(5) Quisling, For Norges frihet og selvstendighet, Gunnar Stenersens forlag,
Oslo 1942.
Relatert
materiale/ dokumentasjon:
Landssvikere
får tysk krigspensjon
Norske
SS-frivillige har i mange år mottatt tysk krigspensjon. Artikkel fra
Monitor Nr. 4-97.
Arven
etter Quisling
Artikkel
fra Monitor Nr. 2/98 om gammelnazistene i Norge, og om det historierevisjonistiske
miljøet rundt Stridsklev.
Stridsklev
lyver om Monitor
Inger Cecilie Stridsklev har, gjennom bladet "Alternativt Samfunn",
rettet et rabiat og løgnaktig angrep mot Monitor.
Når
virkeligheten fordreies
Artikkel fra Monitor
Nr. 2/3-00 om Stridsklevs syn på Nasjonal Samling og Quisling.
Ulateigs
tåkelegging av frihetskampen
En av dem som har fulgt i Inger Cecilie Stridsklevs fotspor, og skrevet
feilaktig om likvidasjonene under frihetskampen, er forfatteren Egil Ulateig.
Her er en omtale av hans siste bok, "Med rett til å drepe".
(Fra Monitor Nr. 2/3-00)
Skammens
monument i Krasnoje Selo
Norske veteraner fra Waffen-SS har reist
et minnesmerke over seg selv ved Krasnoje Selo, utenfor St. Petersburg.
Monumentet er reist på den russiske kirkes grunn, og ble velsignet
av den lokale presten. (Fra Monitor Nr. 1-99)
SS-veteraner
møtt av demonstranter
Ett år
etter avdukningen, ble tilreisende norske SS-veteraner ved monumentet i
Krasnoje Selo møtt av demonstrerende antifascister.